Ledarhundens dag

Precis som rubriken lyder är det ledarhundens dag idag. Dessa fantastiska hundar, tänk vad mycket dom hjälper sina synskadade förare! Att hundarna sedan är extremt duktiga och fokuserade gör ju inte saken bättre. Inte nog med att dom skall kunna gå i alla miljöer utan att bry sig, spatsera förbi hundar som gör utfall och hela tiden bara jobba med att stryra sin förare förbi hinder och så vidare. Jag tycker det är otroligt! Är avundsjuk på dom som får utbilda ledarhundar. Dom får ju se hundarna bli bättre och bättre och tillslut genomföra sitt arbete på ett strålande sätt. Inte bara en gång, utan om och om igen. Att dessutom veta vilken skillnad dessa hundar gör för sin förare gör ju inte saken bättre!

I Sverige finns det hur som helst ungefär 300 ledarhundar utspridda över landet. När jag tänker efter har jag nog inte sett en ledarhund ute i verkligheten på väldigt länge. Kommer dock ihåg när jag var mindre och kollade på en uppvisning där hunden skulle leda sin förare genom en hinderbana. Hunden hade inte sin bästa dag utan gick in i hinderna istället för runt. Fast så är det ju, dom är trots allt hundar och inga maskiner. Vanligaste raserna är labrador och schäfer. Skall jag vara helt ärlig undrar jag ibland varför man använder labradorer när Auki bråkar som mest, men det är ju tydligen ett lyckat koncept.

Hur som helst, ibland får man höra kommentarer om vilket tråkigt liv en ledarhund verkar ha och det är ju inte sant. Hur många hundar får alltid följa med sina ägare? Hur många hundar får gära det dom älskar halva dagarna? För det är bara hundar som gillar leda människor i selen som får bli ledarhundar. Dessutom lever en ledarhund ett vanligt hundliv också. Dom rastas och får springa lösa precis som vanligt. Alltså tycker jag att det verkar som ett perfekt hundliv som gör en väldigt stor nytta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0