Fantastiskt att se så lydiga hundar

Idag har jag fått beröm över min lydiga hund, från två människor. Tro det eller ej, det är faktiskt inte första gången heller. Hur som helst så mötte vi en som var ute och gick med stavar som sa ungefär: "Det är så fantastiskt att se sånna duktiga och lydiga hundar. Han går alltid så fint när man ser er!" Jag hade sagt åt Auki att gå brevid mig och så gjorde jag lite tempoväxlingar och la in ett och annat sitt så han gick faktiskt fint just då och när jag stannade för att prata lite lämna han inte min sida heller. Däremot är det väl långt ifrån alltid så bra, hon måste haft tur och bara sett oss när han varit duktig!

Även av dagisfröknarna har vi fått beröm över hur duktig han är och hur fint han går. Dessutom brukar han ju hämta dummyn när barnen kastar den över staketet, låta dom klappa honom och snällt stoppa in sakerna dom matar honom med i munnen och spotta ut dom lite diskret för det mesta. Så han är populär där också!

Är mest facinerad över hur många människor det är som har full koll på mig men jag aldrig sett dom innan. Är fortfarande människor som kommer och frågar om Yard (schäfern vi hade lite då och då innan) eller kommenterar något om Auki, som sett oss massor av gånger. Jag måste vara väldigt ouppmärksam! Är till och med människor som kommenterat att Auki är lika duktig som Yard var, där måste jag nog försvara Yard lite dock. Han var mycket duktigare än vad Auki är, fast helt olika typ av hund också i och för sig! Yard var duktig jämt och Auki har sina ljusa stunder.

Hur som helst, på spårkursen vill Auki fortfarande springa framåt. När han väl spårar är han duktig, han måste bara börja göra det hela spåret och sluta fokusera på det runt omkring. Hade hoppats på att spår skulle kunna öka hans koncentrationsförmåga lite och få honom att fokusera en lite längre tid. Fast kanske kommer, vi har ju inte gjort det så många gånger ännu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0