Vad kan han?

Till mångas besvikelse kan Auki inga trix som folk tycker är kul. Han kan inte high five, rulla runt, spela död eller något annat i den stilen. Utan han kan nyttiga saker, nästan i alla fall.

Från allra först början tränade vi mest på inkallning och att han skulle ta ögonkontakt om han ville ha godis, få leka med leksaken eller något annat. Det sysslade vi med ganska länge blandat med lite koppelträning.

Nu har han dock fått lära sig lite andra saker än hit och ögonkontakt. Jag har dock mest lärt honom saker som man kan ha lite nytta av (lat som jag är).

- Sitt - tills jag säger något annat. Dock har han vissa svårigheter ibland.
- Stanna
- Nej och varsågod - ibland stängs dock öronen vid första nejet, men vi jobbar på det.
- Loss
- Upp - när han ska upp på stenar och annat.
- Leta - både godis och saker.
- Han plockar upp saker som jag "tappar" när vi är ute. Märker han det inte letar han upp dem när jag ber honom. Fast eftersom han är nybörjare är de väldigt lätta att hitta när han ska leta.
- Apport
- Städa upp sina saker från golvet och lägga dem i en låda. (Det är här nyttan kommer in ;)) Fast han behöver fortfarande lite vägledning annars slänger han bara ur och i samma sak hela tiden.
- Öppna och stänga kökslådor

Det som egentligen är smidigt med att lära honom städa och öppna kökslådor är att jag aktiverar honom automatiskt. Plockar jag ur diskmaskinen får han öppna och stänga lådan, då tycker han att det är roligt. Istället för att vara kolla på. 

Det var väl allt han kan hittills.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0