Koppel

Idag har Auki koppeltränat. Eller det lät lite dumt, han går ju i koppel varje dag men vi har fokuserat på att han ska följa mig dit jag går och i min takt. Utan att dra i kopplet självklart. Det gick bra, fast är ju en sak när man är själv på hemmaplan och en annan när det är folk omkring. Hur som helst ville han gärna bita i mina vantar när vi sprang men annars skötte han sig fint, kontakten blir bättre och bättre.

Att gå bakom har han lite svårt för. Då inser man hur lätt det var med Yard, han gick bakom flera kilometer utan några som helst problem och man visade honom en gång sedan kunde han det. Fast å andra sidan är han och Auki som natt och dag så får nog jobba lite mer med Auki.

Sedan har han också blivit utsatt för förbudsträning. När det gäller godis är han väldigt duktig på nej, men kan kasta foderkulor mot honom utan att han tar dom. Handlar det däremot om att inte leka med t.ex. snöskyfflar är det svårare så det har vi helt enkelt tränat på. Tillslut funkade det också, även om han gärna vill leka med allt.

Sedan har det också smygit sig in andra dagliga saker. Han öppnar kökslådor och luckor som om han inte gjort något annat. Även om det nu blivit svårare med fler att välja på.

Dessutom har han börjat skälla på diverse saker och det är inte uppskattat av mig. Skälliga hundar är asjobbiga rent ut sagt så det jobbar vi också på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0