Hur lärde han sig?

Auki lärde sig apport på helt motsatt sätt än vad man "ska" fick jag höra efteråt, fast å andra sidan funkade våra sätt också så då var det bra.

Egentligen kunde han nästan det redan innan vi började, han bar hem tidningen när han var 10 veckor utan att bita i den eller släppa den. Så det fanns lite inbyggt. 

Sedan när han då skulle lära sig började jag med att stoppa in en speciel leksak (som endast användes till apport) i munnen på honom och sedan springa iväg. Självklart hängde han med och när han springer behåller han också leksaken i munnen. När vi kommit en bit samlade jag ihop honom och tog tillbaka leksaken och han fick beröm.

Nästa steg var att lägga leksaken en bit fram och när han plockat upp den sprang vi och gjorde samma sak. Nu började han dock fatta att den skulle till mig så jag behövde inte fånga in honom med kopplet direkt.

Nu var det dags att han skulle vända när han tagit upp den så då stod jag kvar medan han sprang och hämtade leksaken och sedan sprang jag åt andra hållet och nyfiket kom han efter. Eller snarare i hopp om att få en godis. Nu hade han antagligen sedan länge fattat vad det gick ut på så när jag slutade springa och bara stod kvar kom han med leksaken till mig ändå.

Fast för att han fortfarande ska tycka det är en kul grej springer jag iväg ibland nu också, för att liva upp det hela lite grann. Eller springer före och snor leksaken innan han kommer fram, bara för att han ska vara uppmärksam och då hinna först dit.

Senare har vi dock slipat lite på att den faktiskt skall lämnas i min hand och inte på marken vid fötterna eller något annat ställe. Nu kan vi sitta framför TV:n och han hämtar leksaken som jag sedan tappar flera gånger så får han plocka upp den om och om igen eftersom han inte får beröm försen den är i min hand.
Brukar leda till en smått frustrerad vovve som undrar vad som är så svårt med att hålla en leksak i handen.

I denna övning tränas även sitt kvar eftersom han skall göra det medan jag går och lägger ut eller kastar iväg leksaken. Ibland måste han även hoppa upp på stenar och så vidare för att komma åt den.

Det var så vi gjorde!


Auki har letat upp nycklarna och är nu påväg tillbaka för att lämna dom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0