Omedvetna fel

Auki hade i går kväll och idag på morgonen lite hjärnsläpp. Vadå kontakt? Vad är det? Har jag aldrig hört innan! Ungefär så, fast minnet kom tillbaka lite senare och han är förlåten. Speciellt eftersom han har kommit på varenda inkallning idag. Både när vi vi sett andra hundar och när han stått ch käkat något. Trodde dock ett litet tag att Auki sprungit fram till den andra hunden eftersom jag inte såg honom och visste att han var någonstans åt det hållet. Men nej då, han kollade bara snabbt och sedan fortsatte han att nosa tills jag ropade. Då kom han glatt studsandes över stock och sten.

Annars är inte ligg riktigt hans grej enligt honom själv. Inte på kommando i alla fall, annars ligger han gärna ner. Tyken hund det där.  

Sedan har jag också kommit på hur många fel jag själv gör utan att liksom tänka på det. Jag säger nej utan att riktigt fullfölja det där nej:et utan låter kopplet hindra hunden. Helt plötsligt klappar jag Auki som kommit och buffat när jag egentligen höll på med något annat. När jag säger stanna låter jag hunden gå tills kopplet tar emot istället för att stanna omedelbart. Samma sak om han är lös, då kommer han oftast hela vägen fram till mig istället för att stanna precis då jag säger det. Eller smyghåller i kopplet istället för att låta det hänga. Samma sak om det är något som inte funkade som jag ville och jag efteråt tänkte igenom varför. Då kommer jag på så många fel jag gjorde att jag istället för att tänka "varför funkade det inte?" tänker "helt otroligt att det gick så bra ändå". Vet inte vilket som är bäst faktiskt, men jag lär mig väl med tiden.

Jag läste också häromdagen att den tiden som du är ute eller tränar med din valp kommer du behöva tredubbla när hunden blir vuxen. Då kommer Auki att vara ett heltidsarbete när han blir stor. Ibland får jag för mig att jag gör alldeles för mycket med honom, men om vi är ute och jag inte gör något kommer han liksom och ber om det efter ett tag. Han gillar leta saker och annat vi hittar på. Så jag tror inte han tar så stor sakda, han får ju vila när jag jobbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0