Han imponerar

Idag har det varit människor här och hälsat på och Auki skötte sig faktiskt ganska bra i mina ögon. Ofta tycker nog gästerna att han inte är så uppfostrad alltid, men dom förstår nog inte riktigt hur mycket jobb det ligger bakom att han faktiskt kan sitta och vänta medan dom tar av sig ytterkläderna och sedan kan hälsa utan att bitas. Det är det negativa med en labrador, massa tid går åt till att kontrollera deras kärlek och glädje till hela världen och få dom att inse att alla inte uppskattar det.

Annars var han ganska lugn, han låg mest och sov. Sedan imponerade han med sin apportförmåga också. Han imponerade på mig också. Auki stod en bit bort och då kallade jag in honom. Samtidigt kastade tjejen han lekte med iväg en sak och sprang efter den själv. Då tänkte jag att nu kommer han aldrig på min inkallning utan jagar henne istället. Fast jag behövde bara "mummla" lite när han kollade mot henne så satte han fart mot mig istället och kom. Jag blev riktigt imponerad, ändå en ganska stor störning. Just nu funkar inkallningen, men det kan vara helt tvärtom i morgon.

I övrigt tränar vi apport med en dummy och då hade jag tänkt mig att det skulle göras seriöst. Just nu tränar vi på att hålla den utan att tugga och även hämta den utan att kasta runt på vägen tillbaka. Det funkar riktigt bra faktiskt! Jag börjar också lära honom höger och vänster, tanken är att han ska kunna hämta saker genom att jag "förklarar vägen" i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0