Kontaktkontraktet



Kontaktkontraktet är alltså en bok skriven av Eva Bodfäldt, som ni ser. Jag tänker tipsa om denna och från början tänkte jag skriva ungefär "Jag kommer inte riktigt ihåg vad den handlar om, men den är definitivt läsvärd." Tog dock mitt förnuft till fånga och insåg att det inte var speciellt övertygande. Saken är emellertid den att det man läser är helt uppenbart, bara att man måste läsa det ibland för att tänka på det. Det överskridande är (om jag inte är helt ute och cyklar) är att man inte kan kräva något av sin hund utan att ge tillbaka. Det vill säga att man inte kan bryta sin hund från att jaga en katt och när den kommer bara säga bra. Då kommer ju hunden jaga katten nästa gång istället för att komma eftersom det var tråkigare att komma till matte/husse. Fullständigt logiskt, men det är nog ändå lätt att man blir för tråkig för sin hund. Bara ger en godis varje gång hunden kommer istället för att variera sig. Hunden måste alltså vinna något på att komma, annars skiter den i det.

Jag läste denna boken någon vecka efter att Auki hade kommit och vi började tidigt med att det händer något kul när han kommer till mig. Då minskade rymningarna genom grannens häck avsevärt under tiden som vi "lekte". Istället följde han efter mig för att se vad som hände härnäst. På så sätt blev jag intressant, sedan utvecklades det och han behövde ha ögonkontakt för att det roliga skulle starta. Jag tror det har underlättat ganska mycket faktiskt, att det redan tidigt gick upp för honom att han hade något att vinna på att komma. Förmodligen hade det nått mitt huvud förr eller senare ändå, men antagligen inte lika tidigt om jag inte läst boken. Alltså rekommenderar jag andra att också läsa den. Dessutom finns det tips om hur man blir intressant i hundens ögon, vilket faktiskt är det svåraste. Auki tycker oftast fortfarande att en hög skit är roligare än vad jag är. Däremot ligger jag oftast högre än vad en anna hund gör. Däremot har han nu krav på att komma varken jag är roligare eller tråkigare, speciellt om jag har linan på så jag kommer ikapp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0